Bejelentkezés

Aktuális híreink:
  • Pause
  • Previous
  • Next
1/10
 

Elindult a MELASZ USER Ready (MUR) 1.0 program

E-mail Print PDF

Elindult a MELASZ USER Ready (MUR) 1.0 program

Bevezetés

A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) alapszabályában foglaltak szerint támogatja az elektronikus aláírás és kapcsolódó technológiák elterjedését és számos lépést tett a múltban is ezért. Ilyenek voltak például a MELASZ Ready programok (MR1.0 és MR2.0), az ECDL modul szakmai támogatása, az elektronikus aláírás iskolai oktatásának anyagi és szakmai támogatása.

2013-ban számos határon átnyúló kezdeményezés és e-számla kibocsátás indokolja, hogy az elektronikus aláírás ismeretét az innovátorok az új technológiákat alkalmazók kinyilvánítsák, ezzel is megkönnyítve partnereik, ügyfeleik és a hatóságok kommunikációját feléjük és tőlük. Ma a szervezeteknek ajánlott egyszerű és látható módon tudatni partnereikkel, ügyfeleikkel, hogy az elektronikus aláírás felhasználásában milyen szinten állnak, hogy az e-dokumentumok fogadása és az e-számlák kezelése automatizmussá válhasson, elsősorban az MR2.0 termékeket használók között, de tágabb értelemben minden elektronikus aláírási termék-felhasználó között is működőképes a modell. Ennek érdekében a MELASZ útjára indítja a MELASZ USER Ready programot (MUR1.0). A program független az MR2.0 programtól.

A MUR-logó az, amit egy honlapon, e-számlán vagy e-levélpapíron látva biztosak lehetünk abban, hogy az ezt használó üzleti partner, hatóság vagy szervezet igazoltan képes elektronikusan aláírt dokumentumok befogadására és kibocsátására a Tanúsítványban rögzített módon.

A MELASZ User Ready Tanúsítvány non-profit szakmai szervezettől, mint független harmadik féltől származó igazolás arra nézve, hogy az igazolás birtokosa rendelkezik az elektronikus aláírási technológiák értő ismeretével és azokat a mindennapokban is használja, megkönnyítve ezzel a saját, a partnerei és az ügyfelei elektronikus kommunikációját.

A program működése

A program működése nagyon egyszerű. A Kérelmező beadja annak hitelesen és korszerűen rögzített evidenciáit, hogy képes az elektronikus aláírási technológiák értő használatára, és megjelöli azokat a helyeket (alkalmazható kategóriák: URL, [e-]levélpapír, [e-]számla, [e-]kiadvány, egyéb), amelyeken használni kívánja a logót. A MELASZ előírja a kérelem formai követelményeként azt, hogy a Kérelmező az állításait független harmadik féltől származó evidenciákkal alátámasztottan adja be.

Az Elnökség által elfogadott evidenciák az alábbiak:

1. ECDL Vizsgabizonyítvány: ECDL Elektronikus Hitelesség, Elektronikus Aláírás modulvizsgával rendelkező magánszemély vizsgabizonyítványa. Azok a magánszemélyek vagy egyéni vállalkozók automatikusan (auditori jelentés nélkül) igényelhetik és megkaphatják a MELASZ User Ready tanúsítványt, akik rendelkeznek ECDL elektronikus aláírás modulvizsgával.

Szervezetek abban az esetben is megkaphatják a MUR-tanúsítványt, ha van ECDL vizsgával rendelkező munkatársuk, aki igazoltan aláírási jogosultsággal vagy ügyfélkapcsolati felhatalmazással is rendelkezik a szervezetben (alkalmazza a tudását a szervezet javára). Az igazolást - a Mellékletben rögzített tartalomjegyzékkel rendelkező - nemzetközileg akkreditált IT auditor által záradékolt audit-jelentésnek kell rögzítenie.

2. Egyszerűsített IT Audit Jelentés: Nemzetközileg akkreditált, professzionális etikai kódexszel rendelkező IT auditor és elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatási szakértő által készített, megfelelőségi audit-jelentés arról, hogy a kérelmező bizonyíthatóan képes e-aláírásokat fogadni és készíteni.

A MELASZ Elnöksége a beérkezett kérelmeket automatikusan elfogadja, ha a kérelmező csatolja az ECDL vizsgabizonyítványát az elektronikus aláírás modulvizsgáról vagy a „MEGFELELŐ” záradékkal ellátott auditori jelentést. Az Elnökség hiánypótlásra nem szólít fel, a hiányos kérelmeket automatikusan elutasítja.

A kérelem elfogadása esetén a MELASZ Elnöksége digitálisan aláírt és időbélyegzett Tanúsítványt bocsát ki a Kérelmező részére, melyben feljogosítja Kérelmezőt a MELASZ User Ready (MUR) tanúsítás és a MUR-logó használatára a kiállítástól számított 5 (öt) évig.

Felhasználási lehetőségek

Ma már számos helyen lehetséges elektronikusan aláírt dokumentumokkal találkozni, a NAV-kommunikációtól a cégeljáráson keresztül a közüzemi számlákig egyaránt. Ebből adódóan az elektronikus számlázás egy gyorsan fejlődő terület, ahol a MUR-logó használata erőteljesen lehetséges manapság. A jogszabály erre lehetőséget ad, de egy egyszerű előzetes tevékenységet kell hozzá megtenni. A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület javasolja az e-számlát befogadni vagy kiállítani szándékozók számára a jogviszonyok létesítésére vonatkozó okirataikban az alábbi szöveg használatát:

'Felek a MELASZ USER READY 1.0 (MUR) Célkitűzések dokumentumban megfogalmazottakkal össszhangban az ÁFA tv. 175.§(3) b) pontjában foglalt beleegyezésnek tekintik a MUR logó elfogadó általi használatát az egymás közötti kommunikációban.'

Emlékeztetőül, az ÁFA törvény Elektronikus számlára vonatkozó szabályai 2013.03.31. hatállyal bezárólag:

„175. § (1)

(2) Az elektronikus számla 168/A. § (1) bekezdésében említett eredetének hitelességére és adattartalmának sértetlenségére vonatkozó követelményeknek történő megfelelése úgy is biztosítható, ha az elektronikus számlát

a) az elektronikus aláírásról szóló törvény rendelkezései szerinti minősített elektronikus aláírással látják el; vagy

b) az elektronikus adatcsererendszerben (a továbbiakban: EDI) elektronikus adatként hozzák létre és továbbítják.

(3) Az elektronikus számla alkalmazásának feltétele

a) a (2) bekezdés b) pontjában említett esetben, hogy a számlakibocsátásra kötelezett és a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője előzetesen és írásban megállapodjon az EDI alkalmazásáról és használatáról;

b) egyéb esetben a számlabefogadó beleegyezése, kivéve, ha jogszabály ettől eltérően rendelkezik.

(4)

(5) Külön jogszabály a 168/A. § (1) bekezdésében említett követelménynek való megfelelés érdekében az elektronikus számlára egyéb rendelkezéseket is megállapíthat.

(6) Ha ugyanannak a számlabefogadónak több elektronikus számlát tartalmazó számlaköteget küldenek vagy ilyet bocsátanak a rendelkezésére, akkor a különböző számlák azonos adatait elegendő csak egyszer feltüntetni, feltéve, hogy minden számla esetében a teljes információ hozzáférhető.”

Last Updated ( Monday, 25 February 2013 17:00 )  
English (United Kingdom)