HomeA MELASZ hírei

Az elektronikus aláírás hasznossága

Gondolatkísérletem arra irányul, hogy beleképzeljem döntéshozóink székébe (egy pillanatra

Gondolatkísérletem arra irányul, hogy beleképzeljem döntéshozóink székébe (egy pillanatra) magam, és megpróbáljam azt meghatározni, hogy miért is lehet számukra hasznos az elektronikus aláírás használata. Néhány ötlet felbukkanása és eddigi olvasmányaim szintetizálása alapján az alábbiakra jutottam, amit szívesen megosztok most szélesebb körben is.

Miért jó az elektronikus aláírás használata? Napjainkra bizonyíthatóan az elektronikus értékesítési csatornák használatával olcsóbban lehet a termékeket, szolgáltatásokat értékesíteni1, valamint az üzleti folyamatokhoz kapcsolódóan az ügyfelek kiszolgálása is kevesebb erőforrást, költséget igényel. Egyáltalán nem mindegy egy piaci alapon folytatott üzletmenetben, hogy az üzleti folyamat az ügyféllel való kommunikáció során egy hónapot, egy hetet, egy napot, vagy egy percet áll, mivel a gyorsabb folyamat befejezés hamarabb realizálja a bevételt az ügyféltől. Az elektronikus folyamatok azonban megkövetelik a hitelességet, a számonkérhetőség és a teljesítés bizonyíthatósága miatt. Az elektronikus hitelességet pedig az elektronikus aláírási formák valósítják meg a digitális világban, összhangban az EU 93/1999 Irányelvében leírtakkal, ami az egész Európai Unióban hatályos.

Milyen egyéb üzleti előnyei vannak általánosan az elektronikusan hitelesített elektronikus folyamatoknak:

  1. csökkenhet a bevétel megszerzésének a költsége

  2. az üzleti folyamatok gyorsabban megkapják a szükséges üzleti adatokat

  3. az üzleti dokumentumok hosszú távú megőrzése egyszerűbbé válik

  4. az üzleti információk visszakereshetősége egyszerűbbé válik és nem kell párhuzamos rendszereket fenntartani a tároláshoz

  5. ökológiailag „zöldebb”, környezetbarátabb technológiát eredményezhet

Milyen szereplők profitálhatnak az elektronikus aláírás használatából speciálisan?

  1. Otthoni (home) felhasználók:

    1. kapcsolattartás szolgáltatókkal, pénzintézetekkel nyitvatartási időn kívül is

    2. egyszerű, gyors, kényelmes kapcsolattartás az ügyfélkapcsolattal rendelkező vállalkozásokkal

    3. csökkenti a panaszok, konfliktusok, felesleges konfrontációk, frusztrációk számát

  2. Kis és középvállalkozások:

    1. ügyintézés sorban állás nélkül, gyorsan, hatékonyan

    2. szellemi tulajdoni, szerzői jogi kiegészítő védelem, lopás bebizonyíthatatlansága elleni hatékony intézkedés

    3. nő a vállalkozásra fordítható idő, csökken az adminisztrációs teher, felismerhetőbbé válik az információ-eltulajdonítás

  3. Alkalmazottak köre:

    1. a rábízott munka elvégzésének és korrektségének igazolását teszi lehetővé („ezt az utasítást kaptam”, „pontosan ezt csináltam”)

    2. kizárható a másik helyetti indokolatlan felelősség-áthárítás („nem én voltam”)

    3. az alkalmazott azért feleljen, amivel meg van bízva, és annak elvégzését hitelt érdemlő módon tudja bizonyítani

    4. tudjon ügyeket intézni elektronikus aláírással anélkül, hogy el kellene hagynia számítógépes munkahelyét

  4. Cégtulajdonos

    1. piaci bevétel megszerzési sebesség nő az információ-áramlás gyorsulásával

    2. üzleti folyamatok költségei csökkennek a felesleges költségek lefaragásával

    3. panaszok kezelési időtartama csökken

    4. szellemi tulajdoni, szerzői jogi kiegészítő védelem, lopás bebizonyíthatatlansága elleni hatékony intézkedés és annak tetten érése

    5. eredet igazolás („ez tőlem származik”)

    6. hamisítás elleni védelem („ez nem az én kezem munkája”)

    7. a legális, becsületes munka eredményének megőrzése

Bízunk abban, hogy minden érintett szereplő a fentiek alapján kapott annyi muníciót, amivel el tud gondolkodni ezeken, és a hasznosságukon.

1 Lásd például Állami Autópálya Kezelő Zrt. és az elektronikus autópálya-matrica értékesítés